top of page

הקשר בין עיצוב שיקומי לעיצוב בר קיימא

"Our actions can make a world of difference"

From "The Ghost of Earth Day" video (full video at the bottom of this post)

שלום, אני תמר, מעצבת מוצרים לאנשים עם צרכים מיוחדים. פעמים רבות חשבתי על ההקשרים הקיימים בין עיצוב לאנשים עם צרכים מיוחדים לבין עיצוב המתחשב בסביבה.

בקרוב יחול יום כדור הארץ 2015 (22.4) ולכבודו החלטתי לכתוב על הנושא החשוב הזה. בהתמחות שלי במכון הטכנולוגי - HIT, כאשר בחרתי במסלול "חברה וסביבה", ההקשר המיידי בעיני היה לקיחת אחריות או מעשים טובים, ואילו היום אני מתייחסת אל הקשר הזה בתור חיבור למציאות.

הקשר הבריאותי - לסביבה יש השפעה מאוד משמעותית על הבריאות שלנו, החל באוויר שאנו נושמים, במים שאנו שותים, בחום או קור שאנו חווים ועוד.

חשבתם פעם מדוע גינון מרפא? מחקרים מראים כי גינון מאריך חיים, משפר בריאות נפשית, גורם לנו להיחשף לשמש לזמן סביר (חשוב כדי לשמור על חיוניות), משחרר לחצים, מפחית את הסיכוי למחלות ובינהן מחלות הפוגעות בזיכרון, וכמובן מספק אוכל אורגני מיד ראשונה.

בתמונה: קומפוסטר לדירות עירוניות, המשתלב עם העציצים במרפסת/ סטודיו כסית

דאגה לסביבה היא לא רק דאגה לשמורות הטבע הנמצאות אי שם, הסביבה היא כל מה שמקיף אותנו, ובעיקר- הגוף שלנו. העובדה הפשוטה היא שכל החי, הצומח והדומם שבכדור הארץ הם מרכיבים של הסביבה, ולא רק כל מה שסביבינו. אנחנו מושפעים מכל המעשים שאנו בוחרים לעשות ומכל מה שקורה בעולם; החל בסביבת המחייה האינטימית ביותר שלנו בבית, דרך השכונה, העיר, מקום העבודה, וגם מקומות שאיננו מכירים – כל אלו הם הסביבה. דמיינו כל פעולה מזהמת כמו פעולה של הדלקת סיגריה: בין אם אתם מדליקים אותה או מישהו לידכם – הסיגריה מזהמת את כדור הארץ ואתכם בו זמנית. אם אני בוחרת לבצע פעולות הקשורות באופן ישיר להגנה על כדור הארץ, אני באופן ישיר מגנה על עצמי. נכויות אינן נגרמות רק מתאונות או כי נולדים איתן. למעשה הרבה מאוד נכויות נגרמות ממחלות, הרגלי חיים לא טובים, מאמץ פיזי גדול מידי. נכות לא חייבת להיות מאופיינת במקל הליכה או כיסא גלגלים, גם כאבי גב כרוניים, דלקות וכאבי ראש כרוניים הם נכות – הם מגבילים את היכולות שלנו לנוע בעולם בחופשיות וללא כאבים ולבצע את הפעולות שנרצה.

הקשר העיצובי - עיצוב תעשייתי, או עיצוב מוצר, הוא מקצוע המגיע עם אחריות.

אנחנו, המעצבים, הם אלו המתכננים מוצרים אשר ייצאו לפסי ייצור המוני וישתמשו במשאבי טבע גדולים. מעצבי מוצר יודעים כי תכנון מוצר חכם יהיה עם כמה שפחות חומר וכמה שפחות עלויות. תכנון מוצר קשור באופן ישיר לעלויות הייצור, וככל שנדע להשתמש בפחות חומר ועדיין להשיג את התוצאות הרצויות – חסכנו גם לטבע וגם ליצרן.

עוד דוגמא נפלאה לתמורה ההולכת יד ביד עם אחריות סביבתית היא משקל וגודל האריזה. אם נוריד את משקל ונפח האריזה נצמצם את עלויות המשלוח והאיחסון ואת כמות חומרי הגלם. יש אינספור דוגמאות לכך. סיסקו מערכות - אחת מהחברות המצליחות בעולם, נערכה מחדש וצימצמה את מערך האריזות שלה, חוסכת היום 24 מיליון דולר בשנה על אריזות.

איכות - למוצר בר קיימא אשר יאריך שנים יש ערך גבוה מאוד בעולם כיום.

בעולם בו אנו כבר מקבלים את העובדה כי נצטרך להחליף מכשיר סלולרי כל כמה שנים, בעולם בו למוצרים שאנו קונים יש תוקף של מספר שנים במקרה הטוב – חסרים מוצרים איכותיים המאריכים שנים.

לאמא שלי יש מיקסר שהיא קנתה מיד שניה לפני 30 שנים! והוא עובד מצויין. למה אין מוצרים כאלו היום? כי הדעה הרווחת היא כי מוצר חזק וטוב לא יחזיר אותך לחנות לקנות שוב. מוצר שיתקלקל מהר – יאלץ אותך. אני לא מסכימה. אני חושבת כי מקומן של חברות המספקות מוצרים איכותיים הוא היציב והטוב ביותר, וכי צרכן אשר קנה מוצר ומרוצה ממנו, יקנה מוצר נוסף שוב מאותה החברה.

ויקטור פאפנה, מעצב תעשייתי ומנטור, אמר בספרו "עיצוב לעולם האמיתי":

“Design has become the most powerful tool with which man shapes his tools and environments (and, by extension, society and himself)… We must stop defiling the earth itself with poorly-designed objects and structures”

בהקשר של עיצוב לאנשים עם צרכים מיוחדים - פיתרון לאנשים עם צרכים מיוחדים המעוצב בגישה הוליסטית, הוא לרוב עניין מחייב מתוקף העיסוק בבריאות. הפתרונות המעוצבים בסטודיו כסית בוחנים את הסביבה בה מתרחשת הפעולה אותה הלקוח מעוניין לבצע - ואיך היא משפיעה על הלקוח פיזית ונפשית.

בדיוק כפי שפועל גוף האדם: מספר מערכות מתואמות ומשלימות אחת את השניה - כך גם פועל תהליך עיצוב שיקומי מובנה ושלם, בדומה לתהליכים מתודיים שונים בכל העולם.

כשאני מגיעה עם סוזנה, המרפאה בעיסוק הקבועה והנהדרת שאני עובדת איתה, לבית של לקוח - היא לא בודקת רק את הבעיה הספציפית, היא בודקת את כל הבית ואת דרכי הגישה אליו. לאחר מכן העיצוב נעשה תוך התחשבות בהרגלי חיים ופיתרון ארוך טווח וכמובן שישמח את הלקוח.

בנוסף, סטודיו כסית מפתח גם מוצרים המתאימים לצרכן על ידי כיפוף בחום. השימוש בחומרים תרמופלסטיים איכותיים מאפשר לעבוד עם המוצר לאורך זמן ולכופף אותו שוב ושוב עבור אנשים שונים.

עוד דרך לגרום ללקוח להחזיק במוצר שנים רבות במקום לקנות חדש, היא לפתח אצלו קשר אישי למוצר, ומה יותר אישי ממוצר המותאם אישית לכף היד?

בתמונה למעלה: סכין שף של סטודיו כסית עם ידית עליונה לקיבוע על כף היד לאנשים עם מוגבלות באחיזה. הידית מכופפת בחום להתאמה מלאה לכל יד ויד.

בתמונה למטה: סוזנה שוסטרמן-רודמן - מרפאה בעיסוק ומדריכת יוגה, ואני

סוזנה ואני

הקשר האנושי - בעלי מקצוע העובדים עם אנשים עם צרכים מיוחדים עושים בחירה ברורה. אני רואה כי העבודה שלהם לעיתים קשה מאוד ושוחקת, ויודעת כי מי שנמצא בתחום הזה אולי לא בטוח ידע לאן הוא נכנס – אך הוא יודע למה הוא נשאר. הדאגה לאדם שאינו אתה, הרצון לסייע וליצור עולם טוב יותר, האכפתיות והפיכתה למקצוע – אינם מעשים של מה בכך.

לא תוכלו לטעון כי השעות נהדרות, האחריות קטנה והמשכורות גבוהות– כל אלו רחוקים מהמציאות. דבר אחד תוכלו לומר: העבודה מתגמלת, והגמול אינו חומרי. לפגוש אנשים העובדים במקצוע טיפולי ומבינים היטב את ההקשר בין הגוף והנפש, כמו את ההקשר שבין אדם לסביבתו, הוא עניין יומיומי. למרות זאת, רבים מאיתנו חיים את חייהם ללא ההבנה כי כל החלטה שהם מקבלים הקשורה לסביבה משפיעה עליהם בסופו של יום. אני נוטה לחשוב כי מי שמקשיב לעצמו בסבלנות ואהבה ימצא את הפנאי לעשות זאת גם כלפי העולם בו הוא חי וכלפי האנשים שאיתו. פעולה הנובעת מתוך קבלה עצמית וזרימה טבעית, כוללת לעיתים קרובות גם הרמוניה עם הטבע, שימוש נכון ולא פגיעה בו ועל חשבונו.

הקשר ההוליסטי - אם עדיין לא נתתם את דעתכם לבין הקשר של גוף ונפש – יפה שעה אחת קודם. כאבים כרוניים יכולים להעלם עם ירידה במתח נפשי, חוסר חשק יכול להתפוגג עם חשיפה לאור השמש, ושמחת חיים יכולה להציף אתכם אם תנסו לחיות חיים בהשלמה ואהבה לעצמכם ולסביבה.

אני חושבת שאדם חייב להזכיר לעצמו בכל הקשר שהוא חלק ממערכת שלמה שלא סובבת סביבו. וכמו כל חלק במערכת, הוא משמעותי ויכול להשפיע לטובה – וגם ההיפך.

עדיין לא מאוחר לעשות שינוי, כל יום הוא מתנה.

המחשבות על מה שהיה והדאגות על מה שיהיה מציפות אותי לעיתים ולא משאירות מקום להווה. כשאני תופסת את עצמי במצב כזה, התרופה הכי טובה היא להתחבר להווה ולמה שעושה לי טוב. ועושה לי טוב לעשות טוב. עושה לי טוב לדאוג שהלקוחות שלי יהיו שמחים ושהטבע יהיה מוגן, ואני עושה כל שביכולתי כדי לגרום לזה לקרות.

יש לנו רק עולם אחד ורק פעם אחת לחיות, וזה עכשיו.

"לא מי שהאריך ימים חי הרבה, כי אם מי שהרבה להרגיש את החיים." (ז'אן ז'אק רוסויאלום/ תליין האהבה)

את השינוי שלי אני מתחילה החודש ב - PEARS CHALLENGES - תוכנית המשלבת באופן מובהק חברה וסביבה, ונועדה לסייע למשקים קטנים של חקלאים באפריקה:

http://www.pearschallenge.com/#!2015-challenge/c1v58

רוצים להחזיר אהבה לכדור הארץ? צפו בסרטון הבא, אני מקווה שבנוסף לנטיעת עץ פעם בשנה, הוא גם ישפיע וישפר את הרגלי החיים שלכם בעולם הזה - שהוא הבית שלנו.

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page